STRESS REGULEREN VIA BODY, MIND & HEART

Stress, aan de ene kant willen we het ver weg van ons en aan de andere kant hebben we het nodig. Want positieve stress helpt ons om alert te zijn, gefocust te blijven en in de doe modus te komen. Het is pas wanneer die overheerst dat het problematisch kan zijn. Gelukkig kan je ook leren op een eenvoudige manier om te gaan met stress.

Veronique weet als geen ander door de jarenlange begeleidingen en ervaringen hoe belangrijk het is om te leren omgaan met stress, vandaar enkele nuttige tools en tips.

 

BODY, MIND & HEART

Stress voel je in je lichaam, geest en hart, vandaar dat het zo belangrijk is om verbinding te maken tussen lichaam, geest en hart. En te leren jezelf terug in balans te brengen bij overmatige stress.
 

MIND

Wanneer stress overheerst ben je vaak jezelf niet meer. Je flapt er dingen uit waar je naderhand spijt van hebt of je komt helemaal tot stilstand. Je gedrag, acties en houding hebben onmiddellijk impact op je omgeving, zij voelen deze energie aan en laten ze meestal onbewust binnenkomen.
Resultaat ?
Iedereen ervaart op heel korte tijd stress. Dankzij zelfregulatie breng je jezelf in een staat van ontspanning, al uitkijkend naar mogelijke oplossingen, wat voor iedereen aangenamer is.

Belangrijk:
Duidelijke structuur en begrenzing tussen werk en privé. 
Blok ruimte in je agenda voor gefocust werken.
Reserveer voldoende me-time 

Voldoende me-time draagt bij tot geconcentreerd werken en stress vermijden.

Hetzelfde als je met anderen samenwerkt,  bespreek duidelijk wanneer en aan wat je gaat samenwerken. Plan die we-time ruimte in.

Wanneer je in team werkt, voorzie een dagelijks team-time. Luister naar elkaar, weet wat er bij de andere speelt zowel op privé als op werkgebied. Wees er gewoon voor elkaar.

BODY

Iedereen ervaart stress op een andere manier, maar voelen doen we ze allemaal in ons lichaam.
Heel herkenbaar is de korte ademhaling en je overmatige hartslag.
 

HOE GA JE IN ZELFREGULATIE

-STOP waar je mee bezig bent
-STAP uit de situatie
-Observeer, Waaraan denk je? Wat voel je? Wat gebeurd er in je lichaam?
-Begin met enkele ademhalingsoefeningen


Ga rustig zitten en sluit je ogen

Maak contact met je voeten op de grond,  je zitvlak op de stoel, je rug tegen de leuning...
Kom in jezelf, wees je bewust van de geluiden buiten je, in de ruimte en alles mag er zijn.

Ademhaling
 
Adem rustig in en uit- vier tellen in-vier tellen rust-vier tellen uit-vier tellen rust
Iedere keer je gedachten afwijken, breng je je aandacht terug naar je ademhaling.

Aanwezigheid

Wees je helemaal bewust van je lichaam, je contact met je voeten en de grond, je rug tegen de stoel, je zitvlak op de stoel en rek je helemaal uit.

HARTCOHERENTIE

Met deze oefening creëer je een coherent hartritme patroon.
Je voelt met enkele gerichte lichaamsoefeningen de stress verminderen tot verdwijnen. Bij gespannenheid  neemt de hartcoherentie af, wat voor onbalans zorgt. Bij angst of overmatige stress kan dit zelfs leiden tot geheel afwezig zijn van de hartcoherentie. Een hogere hartcoherentie geeft dan weer een hogere flexibiliteit op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. Mensen die dit al een tijdje hebben geoefend voelen zich gezonder, zijn minder gestresseerd, dichter bij zichzelf en doorgaans veel rustiger.

BRAINGYM

Je twee hersenhelften werken niet goed meer samen bij overmatige stress. Als de linkerhelft overactief is kan je niet helder meer denken, is de rechterkant overactief ga je de emotionele toer op. Ieder gaat één van de twee kanten op.

Herstel de verbinding tussen de twee hersenhelften en dat kan je doen met eenvoudige braingym. Je vind tal van oefeningen online. Op enkele minuten tijd kan dit een heel rustgevend effect hebben.

VOORAF TIP:
Neem vooral een vol glas water voor je de oefening doet, want water is een uitstekend middel om je uit je stress te halen. Het hydrateert en verlicht ook de spanning uit je lichaam. 

HEART

Jij hebt een enorme impact als persoon op het geheel, vandaar dat zelfregulatie heel belangrijk is in gespannen momenten, tijden.
Wees mild voor jezelf en anderen. Iedereen is per momenten steungever of ontvanger en deze wisselen ook geregeld onderling. 
Plan momenten in om te ontspannen en te reflecteren, verbind met anderen en weet dat het oké is om overmand te worden door stress en hulp te vragen of te krijgen. Wees dankbaar voor de hulp.

Je hebt met deze oefeningen al een eerste stap gezet...

HARTegroet Veronique

          Benieuwd naar hoe jij meer geluk, vreugde en vrijheid in jouw leven kan brengen?
 
           Wil jij weten hoe jij jouw omstandigheden kan veranderen naar een Happy Life?
             
                     Boek hier je GRATIS gesprek zodat wij kunnen kijken hoe de LifeChange   
                               in jouw leven te brengen, ongeacht de omstandigheden.
                           Want jij bent niet je omstandigheden, alles is mogelijk ook voor jou!
 
               Boek hier je LifeChange gesprek!

0 Comments

Leave a Comment